2021-01-18

Vår Historia

Anders har i större delen av sitt liv drivit företag, man kan dra det så långt som att säga att det är hans favoritsyssla. 2007 kände Anders att det var dags för nya utmaningar men han var inte helt säker på vad det var han skulle göra. Som för många andra som startar företag började det hela med att Anders såg ett problem i sin vardag, nämligen gällande flisleveranser. I jakten på kvalitetsflis som man kan lita på hittade han helt enkelt inte någon leverantör till små pannor. 

Vad gör man när man inte hittar en lösning på marknaden? Man blir lösningen på marknaden. 

En PC-tugg köptes in och byggdes snart därefter om för att användas på en huggarvagn med egen motor.

Första flistuggen köptes in, man kan säga att han började smått helt enkelt. I lilla Lämneå påbörjades produktionen, vilket den idag i allra högsta grad även bedrivs ifrån. Det som har varit bestående sen dess är visionen om att levererar man inte av bästa möjliga kvalité behöver man inte leverera alls. 

Första uppgraderingen av maskin skedde när den ombyggda PC-tuggens kapacitet inte räckte till för att matcha efterfrågan. En Jenz 420DQ köptes då in. Vilket senare uppgraderades med ny kran och vagn.

På denna tid sysslade HAKAB även med andra sysslor så som buskröjning, stenplockning och diverse annat. Då efterfrågan på flis och flisning var det som växte har företaget utvecklats mer och mer mot just det. 

Flisningen utvecklades vidare och behovet av större kapacitet växte. Då köptes den första lastbilen in, nämligen en MAN med en Eschlböck 84

Antalet dimensioner som erbjuds har i samma takt som utbyte av flistuggar utvecklats även det och idag erbjuder vi 30, 40, 50, 60, 80 och 100.

När det helt enkelt inte räckte med en flistugg längre fick MANen sällskap av en Claas traktor med efterföljande Eschlböck 85.

Claas tuggen byttes ut då behovet av att ha två lastbilar var övervägande för att kunna hantera flisningar i större kapacitet samt för att kunna smidigt förflytta båda tuggarna längre distanser. Då köptes en Volvo lastbil med en Eschlböck 84 in.

Senaste året har lilla Lämneå med den stora terminalen inte räckt till, vilket har resulterat i ytterligare terminaler för att matcha efterfrågan av flis till stora som små pannor.